Automata sebességváltók
A minden igénynek megfelelő erőátvitel – ZF személyautó-váltók
A ma személyautói igazi mindentudók: nyomatékos motorokat kell támogatniuk, fogyasztást kell csökkenteniük, erőforrásokat kímélniük, és ezzel egyidejűleg magas menetdinamikáról és menetkomfortról kell gondoskodniuk.
Azaz mindent tudniuk kell, anélkül, hogy a legkülönfélébb járműmodellben túl sok értékes beépítési teret foglalnának. A ZF automata személygépkocsi sebességváltói megfelelnek ezeknek a követelményeknek, és igen sikeresnek bizonyulnak a piacon. Több olyan kvalitással is rendelkeznek, mint a közvetlen mechanikus motorkapcsolat, sportosság, precíz kapcsolási minőség, kényelmes kezelés és hosszú élettartam.
A különböző járműkoncepciók, mint az új, gazdaságos nagyteljesítményű motorok, megfelelően illeszkedő hajtásmegoldásokat követelnek.
A ZF az 5- és 6-fokozatú manuális váltókon kívül rendelkezik még jól bevált 4-fokozatú, gazdaságos 5- és 6-fokozatú, valamint a jelenleg legmodernebb fejlesztésű 8- és 9-fokozatú automata váltókkal is.
8HP – 8-fokozatú automata sebességváltó
A ZF kifejlesztett egy új nyolcfokozatú személyautó automata váltót, amely akár 11% fogyasztáscsökkenést is lehetővé tesz. A fejlesztés során természetesen nem a fokozatok számának maximálása, hanem a fogyasztás minimalizálása állt az előtérben. Amióta a 8-fokozatú automata sebességváltó (8HP) sorozatgyártása 2009-ben elindult, 2014 végéig a ZF már 7,5 millió darabot adott el. A két telephely Saarbrücken (Németország) és Gray Court (USA) több mint 2,6 millió darabot gyárt évente (státus 2015 közepén).
Az új 8HP alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásához sok innováció járult hozzá: a teljesen új váltókoncepció négy fogaskerékpárral, és csak két nyitott kapcsolóelemmel, a finom fokozatugrások és a nagyobb áttételtartomány, a változó olajszivattyú, az új hidraulikus kuplung és az új optimalizált hidraulika és váltóvezérlés. A választékban szerepel a Start/Stop-funkció, amelynél a jármű megállásakor a motor automatikusan leáll, a fék felengedésekor pedig a motor és a váltó automatikusan újra aktiválódik.
200 milliszekundum elegendő a 8-fokozatú automata sebességváltó (8HP) számára egy fokozatváltás végrehajtásához. A kapcsolási folyamat gyorsan, ugyanakkor komfortosan történik, ami olyan kapcsolási viselkedést teremt, amely a vezetési élményt és a hatékonyságot impozáns módon a legmagasabb komforttal köti össze. Ezen kívül lehetséges az egyszerre több fokozatot átugró közvetlen váltás is, mint például a nyolcadikból rögtön a másodikba történő extrém kapcsolás.
Termékjellemzők
- 8 fokozat
- Max. 1000 Nm
- Hátsókerék- és 3 különböző összkerékhajtás-koncepció (integrált Torsen differenciállal, vagy „ráakasztott” összkerékhajtás)
- Új fogaskerékpár-koncepció
- ASIS – adaptív kapcsolási stratégia
- Mechatronika (integrált váltóvezérlés)
- Nagyobb áttételtartomány: 7,0; kevesebb csúszási veszteség és nagyobb hatásfok
- Start/Stop-funkció (automatikus)
9HP – 9-fokozatú automata sebességváltó
Nagyobb vezetési kényelem és dinamika alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett – ez motiválta a ZF mérnökeit a 9-fokozatú automata sebességváltó fejlesztésénél.
Az elöl keresztben beépített motorral rendelkező járműveknél is teret nyer a ZF technológia, amely a világon a legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező hajtáskategória. Alig két éve a sorozatgyártás kezdete után a 9 fokozatú automata sebességváltó (9HP) nemzetközileg sikeresnek bizonyul.
A két kiviteli változat a 280 és 480 Nm-es nyomatéktartományba eső motorokat képes kiszolgálni. A ZF adatai szerint a 9HP típusjelű váltó a hagyományos hatfokozatú automatákhoz képest akár 16 százalékkal is csökkenti az autó fogyasztását.
Az új kilencsebességes váltó az üzemanyag-takarékosságot elsősorban az igen széles, 9,84-es áttételi tartománynak köszönheti. A kilenc fokozat miatt mégis igen alacsony fokozatugrások vannak. Ez nem csak a menetkomfortot emeli, hanem a motor is folyamatosan a legtakarékosabb fordulatszám-tartományban működhet.
A kilencedik sebességfokozatban az óránkénti 120 kilométeres sebesség a motor 1900/min fordulatszámát igényli. Hatsebességes váltónál 2600/min fordulatnál következik ez be.
A 9HP fokozatainak magas számát a ZF mérnökei négy bolygókerék sorral és hat kapcsolóegységgel valósították meg. Mivel a keresztmotoros autóknál az építési szélesség igen korlátos, a bolygókerekek a hosszanti elrendezés helyett csoportosítva vannak. Ezt a koncepciót hidraulikus kapcsolókörmökkel egészítették ki, amelyek magas hatásfokkal és kis csúszási veszteséggel dolgoznak.
Az elindulást hidraulikus nyomatékváltóval oldották meg. A többszintű torziós csillapítás és az alacsony fordulatnál bekapcsolódó áthidalás leszorítja a veszteségeket. Ezzel csökken az üzemanyag-fogyasztás és a közvetlen motor-váltó kapcsolattal javul az autó gyorsulása.
A vezetési élmény fokozására a ZF minden vezérlőelemet rövid reakció- és kapcsolási időre szabályozott be, így gyakorlatilag az utasok semmit nem érzékelnek a váltásokat jelző jellegzetes rántásokból.
A váltó számára több fokozat átugrása sem jelent problémát, így a 9HP sportos karakterisztika szerint is működhet. A váltó vezérlőegysége a kapcsolási pontokat és a kapcsolási dinamikát a komfortos üzemmódtól a takarékoson át egészen az igen sportosig képes meghatározni.
Hogy az új váltó lehetőleg minél több autóba bekerülhessen, felépítése az építőkocka elvet követi. Például négykerékhajtás számára kiegészítő terepváltó csatlakoztatható. A 9HP ezen kívül kiegészítő szivattyú alkalmazása nélkül képes a start-stop üzemmódra. Az újrainduláskor elegendő egy hidraulikus kapcsolókörömnek bekapcsolódnia, és az autó minden tétovázás nélkül elindul.
A ZF minden új sebességváltó-generációval a személygépkocsi üzemanyag-fogyasztásának és a károsanyag-kibocsátásoknak a csökkentését is elősegítette. Emellett a ZF automata sebességváltói a legmagasabb színvonalú vezetési kényelmet és dinamikát is kínálják.
Befejeződött a nagysikerű 6HP – 6-fokozatú automata sebességváltók széria gyártása
A második generációs 6-fokozatú automata sebességváltók gyártása 2012-ben fejeződött be. A mai személyautók már kizárólag 8- és 9-fokozatú nyomatékváltókkal készülnek.
A 6-fokozatú váltóknál a hajtómű szíve benzinmotorok esetében a turbina torzióscsillapítója, dieselmotoroknál egy kettőscsillapítású wandler. A hidraulikus csúszást lényegesen gyorsabban áthidalják és közvetlenebb, mechanikus kapcsolatot hoznak létre a motorral.
Nagyobb agilitás és optimalizált fogyasztás az eredmény. Az elődhöz képest a váltó benzinmotoroknál 3%, dieselmotoroknál akár 6% üzemanyagot takarít meg.
A hidraulikarendszer és a vezérlőszoftver először enged meg többszörös visszakapcsolást időveszteség nélkül.
Ezen felül 50%-kal rövidült a reakcióidő, így az már az emberi érzékelési küszöbszint alatt van.
Termékjellemzők
- 6 fokozat
- Max. 750Nm
- állóhelyzeti lekapcsolás
- ASIS – adaptív kapcsolási stratégia
- Mechatronika (integrált váltóvezérlés)
- Nagy teljesítmény alacsony súly mellett (a Lepelletier-fogaskerék koncepció alapján)
Termékjellemzők
- 6 fokozat
- Max. 750 Nm
- Összkerékhajtás integrált középső- és elsőtengely-differeciállal
- ASIS – adaptív kapcsolási stratégia
- Mechatronika (integrált váltóvezérlés)
- Nagy teljesítmény alacsony súly mellett (a Lepelletier-fogaskerék koncepció alapján)
- Középső Torsen differenciál automatikus hosszanti zárral