Bisnode Platinum Excellence interjú
A bányagépektől sem ijednek meg váltók és kormányművek szakértői
A megbízhatóságot, a magas szakmai tudást és a családias hangulatot tartja legfontosabbnak a világ egyik legnagyobb járműipari beszállítójának képviseletét is ellátó Protruck Kft. ügyvezető igazgatója, Czakó László. Európa egyik legmodernebb járműszervizét Nagytarcsán működtető cégnél kiemelt szempont az átláthatóság, mindent határidőre fizetnek, és ezt elvárják partnereiktől is. Nem véletlen, hogy elnyerték a Bisnode Platinum Excellence minősítését. A cégvezető nem vágyik robbanásszerű növekedésre, mert előbbre tartja a szolgáltatás minőségét, beszállítóik, ügyfeleik és alkalmazottjaik elégedettségét.
Hozzávetőlegesen hány járművet javítanak évente?
Kettéválasztanám a kérdést, mert a fő tevékenységünk a kiszerelt főegységek - sebességváltó, futómű, kormánymű - javítása. Ez persze annyi járművet jelent, ahány tételről szó van, vagyis évente átlagosan 1000 db-ot. Foglalkozunk ugyanakkor komplett járművekkel is, diagnosztizáljuk, nem kiszerelt állapotban javítjuk, vagy épp mi magunk szereljük ki a főegységeket, és gyakran dolgozunk az ügyfeleknél a helyszínen is. Amúgy éves szinten 1200 partnerrel működünk együtt, de összesen közel négyezer visszatérő ügyfelünk van. Persze nem minden évben jön el mindenki, sok egy-két járművel rendelkező vállalkozással is kapcsolatban állunk, akiknél egy-egy javítás csak 4-5 évente esedékes.
Ez a sok munka mekkora forgalmat jelent?
Éves szinten 1,6 milliárd forint körülit. Az éves árbevétel-növekedésünk 7-10 százalék között alakult az elmúlt években.
Hányan vannak rá?
Jelenleg 21-en.
Mióta dolgozik együtt a gárda?
Vannak még olyanok köztünk, akik több mint 30 évvel ezelőtt kezdtek főegység javítással foglalkozni de a többség már újabb alkalmazott. Nálunk szerencsére elhanyagolható a fluktuáció, sokan innen mennek nyugdíjba, bár az ő cseréjükre föl kell készülnünk.
Hogy érték el, hogy alacsony a fluktuáció?
Ezt talán a munkavállalóktól kellene megkérdezni. Mindenesetre fontos számunkra a jó munkahelyi légkör, hogy a dolgozók mindent megkapjanak, ami a munkavégzéshez szükséges, és hogy családias hangulatot teremtsünk, ahol átérezzük egymás problémáit, és ahol tudunk segítünk is egymásnak. Úgy gondolom, hogy a jövedelmek versenyképesek a szakmában, és a munkakörülmények minőségére is nagy hangsúlyt fektetünk.
Érzik-e a munkaerőhiányt?
A feladott hirdetéseinkre szinte soha nem jelentkezik alkalmas jelölt, leginkább ismeretségi körökön keresztül tudunk új munkaerőt szerezni. Mivel a tevékenységünk speciális szakértelmet és tapasztalatot igényel, ezért ha bekerül hozzánk egy-egy új munkatárs, akkor még akár hónapokon keresztül kell, hogy tanulja a szakmát és a technológiát, mielőtt teljesen önállóan, felelősséggel tudja végezni a munkáját. Ehhez persze megkap minden segítséget, itt nincs irigység, bárki szívesen átadja a tudását és a tapasztalatát.
Önöknél meglehetősen sok jármű megfordul - nem csak közútiak - ki tudna emelni olyat, ami különlegesebbnek számít?
Személyautó vonalon a prémium kategóriás kocsikat említhetném, mint a Maserati, vagy BMW - utóbbiból jön a legtöbb. A haszongépjárművek közül gyakorlatilag minden Magyaroroszágon közlekedő busz előfordulhat, itt a nagyon régi járművek számítanak különlegességnek. Javítottunk már oldtimer busz sebességváltóját, ami persze egész más fölkészültséget, alkatrészeket igényel, mit a maiak.
Melyik járműfajtákat a legnehezebb javítani?
A főegységek kiszerelése eltérő, a legegyszerűbb a nyergesvontatóknál, de egyes építőipari és mezőgazdasági eszközök - például homlokrakodók, traktorok - esetében előfordulhat, hogy egy sebességváltó kiszereléséhez majdnem a komplett felépítményt le kell építenünk. Arra is volt példa, hogy a kollégák a helyszínen - a bányában - javítottak bányagépet.
Honnan indult a cég?
A vállalkozást 1992-ben alapítottam, akkor még egy nagy európai járműgyártónak a magyarországi koordinációs feladatait végeztük. A jelenlegi tevékenységre 2003-ban kötöttünk szerződést, de a szerződés a ZF képviseletre 1994-re nyúlik vissza. Maga a javítási tevékenység ugyanakkor az 1970-es évekre nyúlik vissza egészen a Hungarocamionig - ahol én is hosszú évekig dolgoztam, előbb fejlesztő-beszerzőként, majd a jármúkarbantartás vezetőjeként. Itt még a teherautók voltak a fókuszban, majd jöttek a buszok, amikhez egyre többen igényeltek szervízszolgáltatást.
Manapság sok szó esik a járműipar átalakulásáról, az alternatív hajtási rendszerek előretöréséről. Önök mennyire érzik ezt a változást?
Együtt kell élnünk vele, mert a ZF - ami a világ második legnagyobb járműipari beszállítója - ezeket a tendenciákat is figyelembe veszi a termékfejlesztésnél. Annak idején mechanikus sebességválókat gyártott, az 1970-es évek közepétől már automatákat, újabban automatizált, intelligens váltókat készítenek, de a hibrid- és az elektromos hajtás is kiemelt fejlesztési terület. Mi pedig, mint kereskedelmi képviselet a teljes ZF-palettát tudjuk kínálni a magyar járműgyártóknak. A nálunk vásárolt technológiával már készült is hazai prototípus, amiből reményeink szerint a jövőben széria is lesz. A legnagyobb hazai hibrid autóbuszflottát - a kecskemétit - a ZF elektromos hajtású futóművével szerelték, de személyautó vonalon is van megoldásunk az elektromos hajtásra. Együtt haladunk a korral és a fejlődéssel.
Majdnem 30 éve működik a cége, mire a legbüszkébb?
Mindig az volt a célunk, hogy a legmagasabb szintet tudjuk nyújtani a partnereinknek a saját területünkön. Például ez a 2009 elejére elkészült telephely, ahol jelenleg is működünk, még ma is Európa egyik legmodernebb technológiájával felszerelt ilyen műhelye. Mi nem tömegmunkára rendezkedtünk be, hanem magas szakmai tudást, technológiát, képzettséget és gyakorlatot igénylő munkákra. Fontos eredményünk, hogy gazdaságilag is stabilan és kiszámíthatóan működünk. Hitelt általában nem veszünk fel, de ha mégis, akkor csak egyszeri, kiemelt beruházáshoz.
Szembesültek-e nehézségekkel az évek során?
A legnagyobb nehézséget a 2008-as válság jelentette. Éppen akkor kezdtünk bele a fent említett beruházásba, sokan értetlenkedtek is, hogy pont a válság alatt akarunk beruházni. Mi azonban úgy gondolkodunk, hogy válságok jönnek, válságok mennek, de utána mindig készen kell állni az újrainduló gazdaság jelentette kihívásokra. Akkoriban nagyon ki kellett számolni a pénzügyeinket, ügyelni a likviditásunkra, de erre válságtól függetlenül is odafigyelünk. Szigorú elvárásaink vannak magunkkal szemben, hogy mindent mindig határidőre ki kell fizetnünk, nem szabad a szállítóinkat bizonytalanságban tartani. Ennek révén sikerült olyan bizalmat kiérdemelnünk, hogy a beszállítóink olyan, biztosíték nélküli hitelkeretet adnak számunkra, ami a zavartalan áruforgalmat lehetővé teszi.
Mondana pár szót erről a 2009-es beruházásról?
Egy teljesen új, zöldmezős fejlesztés volt, új műhelycsarnokkal adminisztrációs és ügyfélszolgálati irodablokkal. A korábbi helyünkhöz képest mindent megújítottunk, az akkori legmodernebbre cseréltük a teljes eszköz- és berendezésállományt. A beruházás végösszege 650 millió forint volt, miközben az éves akkori árbevételünk nem érte el a 600 millió forintot. Elég nehéz is volt megszerezni ehhez a beruházási hitelt.
Nem jelentett túl nagy kockázatot?
Az éves árbevételhez képest annak tűnhet, de hosszú időre terveztük, és úgy kalkuláltunk, hogy képesek legyünk bővíteni a tevékenységünket, növelni az árbevételünket, és hosszú távon ki tudjuk gazdálkodni. Mi mindig készítettünk üzleti tervet, sőt vésztervet is, és ez eddig még mindig működött. A történethez persze hozzátartozik az is, hogy a beruházást 40 százalékos önerővel valósítottuk meg.
Önök láthatóan nagyon ügyelnek a cég megbízhatóságára, de mi a helyzet a partnereikkel, vizsgálják őket ebből a szempontból?
Természetesen. Alapelvünk, hogy minden új partner készpénzes vagy előreutalásos státusszal kerül be a céghez, és bizonyos idő elteltével, többféle szempont figyelembevételével kapják meg a halasztott fizetési módokat. Az a tapasztalatunk, hogy ezeket a partnereket is kezelni kell, és ennek is köszönhető, hogy a teljes egészében leírt, behajthatatlan követelésünk az elmúlt években elhanyagolható szinten maradt.
Ehhez milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe?
Használjuk a Bisnode rendszerét, ahol rá tudunk keresni a meglévő és leendő partnereinkre is. Sokat segítenek a gazdálkodási adatok, illetve a kapcsolati rendszer, a cégháló. Utóbbi sokszor többet elmond, mint maga az adott cég gazdálkodása.
Volt-e olyan partnerük, akivel azért nem jött létre üzlet, mert nem találták megfelelőnek a gazdasági hátterét vagy céghálóját?
Volt, akinek nem adtuk meg a halasztott fizetési lehetőséget. Hasonlóval amúgy mi is találkoztunk korábban a mi beszállítóinknál - nagyobb számban külföldieknél, kisebb számban hazai cégeknél -, de ezt én mindig természetesnek vettem: miért szavazna meg bárki bizalmat ismeretlenül? A bizalmat meg kell szolgálni, ki kell érdemelni, utána pedig nem szabad visszaélni vele.
Mit szól a Bisnode Platinum Excellence minősítés eléréséhez?
Örömmel fogadtuk természetesen. Igaz, az AAA minősítést is elértük korábban, csak nem akartuk publikálni. A Platinummal viszont próbát teszünk, kíváncsian várjuk, mit szólnak hozzá partnereink, beszállítóink, vevőink. Magunk is a biztonságra törekszünk, de jó érzés, ha ezt visszaigazolja a külvilág.
Hogy látja a cég jövőbeli fejlődési lehetőségeit?
Az említetthez hasonló méretű beruházást már nem tervezünk, de mérlegeljük, a jelenlegi telephely kibővítését, illetve azt, hogy esetleg máshol - akár külföldön is - terjeszkedjünk. Nem szándékunk nagyságrendekkel növelni a forgalmunkat. Szeretnénk megmaradni ennél a méretnél, 30 fő alatti alkalmazotti létszámmal. Ez még családias, ilyenkor még nem válik személytelenné a kapcsolat a munkavállalókkal, akik ettől jobban érzik magukat. Ez utóbbi fontosabb nekünk, minthogy mindenáron növekedjünk és még sokkal nagyobb forgalmat érjünk el.
Ettől függetlenül folyamatosan bővítjük a szolgáltatáspalettánkat, 15 éve még a ZF termékpalettájának jó, ha 40 százalékát forgalmaztuk, ma már 80% felett. Arra törekszünk, hogy a teljes palettát lefedjük, miközben más cégek felé is nyitunk, olyan területen, ami nem összeférhetetlen a ZF-fel. Például a Bosch-nak is hivatalos nagykereskedő partnerei vagyunk: egy pár fős testvérvállalatunk személyautóra és Bosch-technológiára szakosodott. Robbanásszerű fejlődést azonban nem szeretnénk, mert a szolgáltatás minőségét kockáztatja, ronthatja az ügyfélelégedettséget és gyengítheti a beszállítók bizalmát. Ezek számunkra fontos szempontok.
Czakó László, Ügyvezető Igazgató, Protruck Kft.