Innotrans Berlin 2024

Berlinben a közlekedése szektor legfontosabb és legérdekesebb szakkiállítása került megrendezésre 2024. szeptember  24. és 27. között. Az Innotrans 2024 rendezvény 59 ország, 2.940 kiállító, 226 világújdonság és 133 jármű részvételével várta mintegy 200 ezer négyzetméteres területen a német fővárosba látogatók tízezreit.

Az idei vásár jelmondata a „The future of mobility” volt, központi témája a digitalizáció és az azzal összefüggő biztonság mellett a fenntarthatóságot és a hatékonyságot érintő fejlesztések, valamint a mesterséges intelligencia használatában rejlő lehetőségek. Ez utóbbi kiemelt szerepet kapott, hisz a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseknek egy külön csarnokot szenteltek a rendezvény szervezői. 

A rendezvényen természetesen a ZF is megjelent. A berlini Innotrans 20-as csarnokának 580-as standján mutatta be legújabb tömegközlekedési mobilitási megoldásait, legyen szó vonatról, buszról vagy ingajáratról, elektromos vagy nem elektromos meghajtásról, mechanikus vagy digitális megoldásról.

Idén a ZF különleges évfordulót ünnepel: a vasúti technológia 100 éves jubileumát.

A ZF 1924-ben fejlesztett ki először vasúti kocsikhoz való hajtásrendszert: a „Soden TS18.5” sebességváltót, mely egy olyan technológia adaptációja volt, amelyet elsősorban személygépkocsikhoz fejlesztettek ki. A kényelem és a hatékonyság mindig is fontos kérdések voltak a vasúti technológiában. A belső égésű motorral hajtott vasúti kocsik megjelenésével a 20. század elején a kihívás az volt, hogy olyan sebességváltót alkalmazzanak, amely a motorokat ideális üzemponton tartja, miközben biztosítja a sima sebességváltásokat, amelyek nem károsítják az utasokat vagy a tárgyakat. A 1924-ben bevezetett sebességváltó-technológia a későbbi automata sebességváltó rendszerek előfutára volt, és már akkoriban is lehetővé tette a következő fokozat előzetes kiválasztását és ennek megfelelően a sima sebességváltásokat.

Az ezt követő évtizedekben a vállalat tovább erősítette pozícióját vasúti technológiai szállítóként. Ezt bővítések és felvásárlások, valamint erős nemzetközi jelenlét révén érte el. Ma a ZF lenyűgöző portfóliót működtet számos vasúti járműgyártó és -üzemeltető számára világszerte, és vonzó digitális kínálatával is kitűnik.

A ZF ma is más alkalmazási területekről származó, bevált technológiát kínál vasúti ügyfeleinek, pl. az EcoWorld 2 hatfokozatú, powershift sebességváltó integrált irányváltó funkcióval és hidraulikával egy bevált buszsebességváltón alapul, és ma már ideális megoldás a dízel vasúti kocsik felújítására. Használatával akár 20 százalék üzemanyag-megtakarítás is elérhető a hidrodinamikus vasúti sebességváltókhoz képest. Ezenkívül csökkenthetők a karbantartási költségek és növelhető az utazási kényelem.  

Ecoworld 2k
EcoWorld 2 hatfokozatú powershift sebességváltó

A „connect@rail” állapotfelügyeleti programmal a ZF vonzó digitális szolgáltatásokkal bővítette kínálatát. Mivel a connect@rail korai szakaszban azonosítja a hajtáslánc és a pályainfrastruktúra sérüléseit, hatékony karbantartás-tervezést tesz lehetővé. Ezáltal elkerülhetők a meghibásodások, növekszik a biztonság, és a vasúti mobilitás a lehető legzökkenőmentesebbé válik.

A ZF olyan fontos szolgáltatásokkal biztosítja a zökkenőmentes személyszállítást, mint a diagnosztika, a nagyjavítás és az alkatrészellátás. A ZF karbantartást és javítást kínál saját termékeihez, valamint harmadik féltől származó termékekhez is, így a flottaüzemeltetők egyetlen forrásból, a ZF-től szerezhetik be a megoldásokat. Ily módon a vállalat biztosítja termékei megbízhatóságát azok teljes élettartama alatt – világszerte és a nap 24 órájában.

A ZF termékek világszerte nélkülözhetetlen részévé váltak a vasúti járműveknek. A világ szinte minden nagyobb városának metrószerelvényei – Isztambultól Sanghajon át Limáig – a ZF technológiájára támaszkodnak. A ZF borulásgátló lengéscsillapítók stabilizálják a Kínában közlekedő vagy a Csatorna-alagúton keresztül Nagy-Britanniával összekötő nagysebességű vonatok hihetetlenül gyors és kényelmes utazását is.