ZF elektromos hajtás – a holnap technológiája
Egyre több városi busz működik elektromossággal. Vannak hibrid buszok áramfejlesztő aggregátot meghajtó dieselmotorral, vannak üzemanyagcellás buszok, amelyeknél az üzemanyagcellákban a hidrogén és az oxigén vegyi reakciója fejleszti az áramot. Ezekkel ellentétben vannak a felsővezetékes és indukciós buszok, melyek hajtóenergiájukat a város villamos hálózatából nyerik, míg más elektromos buszok a járműbe épített akkumulátorokban tárolt energiával haladnak. Olyan hajtásmegoldásra van szükség, mely az összes verzióhoz megfelel.
A ZF olyan technológiát kínál a járműgyártó vállalatoknak, amely biztosítja számukra a lehető legkönnyebb és rugalmasabb átállást a zéró emissziós helyi buszokra.
Egy kihívás – két megoldás a városi buszok számára, az AVE-130 és a CeTrax
A németországi ZF Friedrichshafen A.G 2013-ben, a Kortrijkban rendezett Busworld kiállításon mutatta be először az AVE-130 elektromos tengelyhajtást, és kezdte meg annak sorozatgyártását. A hajtást jelenleg Schweinfurtban gyártják, itt található a ZF új elektromobilitási kutató-, fejlesztő és termelő központja is, amit 2016-ban hoztak létre.
A rendszer 3 fő részből áll:
- a tengelyből: AVE-130
- a hajtásvezérlésből: EST54
- és az áramátalakítóból: InMotion ACH6530.
Az AVE-130 az összes említett buszokban használható hajtótengelyként. Beépíthetőségét tekintve kompatibilis a hajtott AV-132 vagy AV-133, és a szabadon futó AVN-132 tengelytípussal.
2.300-2.600 mm járműszélességhez 22,5” felnimérethez alkalmazható. Mindegyik keréken két vízhűtéses aszinkron hajtómotor helyezkedik el, melyek 650 voltos névleges feszültségről működnek. Teljesítményük kerekenként maximum 125, azaz összesen 250 kW (340 lóerő), a keréken mérhető forgatónyomaték max. 2 x 11.000Nm a kettős áttételnek köszönhetően. A maximális kerékfordulatszám: 485 fordulat / perc. A tengely tömege 1.220kg, a tengelycsonkokon hűtött tárcsafékek és indukciós villanymotorok kerültek beépítésre.
A rendszer előnyei:
- nyitott belső teret biztosít
- több hely marad az akkumulátoroknak, illetve az egyéb segédberendezéseknek
- meghajtástól független alkalmazás
- kiváló teljesítmény/tömeg arány
Már közel 500 ilyen berendezéssel szerelt autóbusz üzemel, és hazánkban is megtalálhatóak. A legújabb hírek szerint a híd már rendelhető kisebb áttétellel is, így az elérhető sebesség már 105km/h is lehet.
AVE-130 műszaki adatok:
Az AVE-130 mellett a ZF CeTrax központi vezetési rendszerét is kínálja kimondottan 10 m-nél hosszabb, szóló, alacsony- és magas padlós buszok számára, amely szintén integrálható a már létező platformokba anélkül, hogy nagy változtatásokat kelljen végrehajtani az alváz, a tengelyek és a differenciálmű terén.
A CeTrax fejlesztése 2016-ban indult, 2018. 2. negyedévében készültek el a prototípusok, és a 4. negyedévben kezdődik meg a szerkezet tesztelése. Először még csak az egysebességes változatok kerülnek a kísérleti járművekbe. A CeTrax teljes mértékben beilleszthető egy klasszikus sebességváltó helyére, valamint a hajtásláncba is könnyedén beilleszthető, mivel a kimeneti hajtás megegyezik az Ecolife hajtás szerkezetével. Kialakítását tekintve 1 motor van, melyre épül a hajtás. A nagy sebességű elektromotor háromfázisú, vízhűtéses, kis helyigényű, de nagy. teljesítményű: 300 kW, a nyomaték 4400/2170 Nm.
A 49 cm átmérőjű hengeres test 85 cm hosszú, tömege kb. 260 kg. Nagy előnye a standard tengelyekhez való csatlakoztathatóság, legyen szó ZF, vagy más gyártó tengelyeiről. Egyaránt alkalmas elektromos, üzemanyagcellás vagy hibrid meghajtáshoz, maximum 29 tonna össztömegig, illetve 100 km/h sebességig.
A rendszer szintén 3 fő részből áll:
- a hajtóműből: CeTrax
- a hajtásvezérlésből: EST54
- és az áramátalakítóból: InMotion ACH65M50.
CeTrax műszaki adatok: