Intelligens közlekedés a ZF-től
Négy év kihagyás után 2022-ben ismét megnyitotta kapuit az InnoTrans közlekedési szakkiállítás Berlinben. A kiállításnak „jót” tett ez a kis kötelező szünet, a rendezvény újult erővel tért vissza a piacra, széles kínálattal és számos újdonsággal. 250 világújdonsággal, 124 vasúti járművel, 2.834 kiállítóval 56 országból, 140.000 szakmai látogatóval 132 országból, és közel ezer új fejlesztéssel találkozhattunk a szeptember 20-23. között megrendezett kiállításon.
A ZF standja ismét benépesült, a vezető nemzetközi közlekedési technológiai szakkiállításon „Shaping Smart Transport” szlogennel mutatta be látogatóinak a tömegközlekedésre kifejlesztett széles termékportfólióját. A kiállított termékek jól szemléltették, hogyan valósulnak meg a jövőorientált közlekedési koncepciók a ZF technológiának köszönhetően.
ZF Shuttle
Egyre többen költöznek városi elővárosokba, hogyan nézzen ki tehát egy rugalmas, egyedi közlekedési koncepció ilyen körülmények között? A ZF erre autonóm közlekedési rendszerrel válaszol. A menetrendtől függő keresletvezérelt tömegközlekedési járművek, például buszok és vonatok legnagyobb alternatívája az elektromos árammal működő autonóm tömegközlekedési járművek, amelyek megszakítás nélküli kapcsolattal csatlakoznak egy vezető nélküli szolgáltatási hálózathoz.
EcoMet és EcoWorld
A sínes sebességváltóknál a legtöbb gyártó csak ZF-el rendelkezik. Ennek oka a metró- és elővárosi vonatokhoz készült EcoMet moduláris sebességváltócsalád, valamint a több dízelegységgel és speciális járművekhez kifejlesztett EcoWorld hibrid powershift sebességváltó.
Az EcoMet-nek köszönhetően, amelyet a fejlesztés során a változó középtávolságok és áttételek figyelembevételével terveztek, az ügyfelek mostanra minden járműnél kiküszöbölték az időigényes és költséges újratervezési folyamatokat. Másrészt a meglévő meghajtórendszerekhez csatlakoztatható EcoWorld megakadályozza, hogy a vasúttársaságok teljes hajtásláncot cseréljenek, hogy meghosszabbítsák vonataik élettartamát. Az EcoWorld nemcsak az üzemanyag-fogyasztást csökkenti akár 20 százalékkal, hanem a napi üzemeltetési költségeket is.
PSD és FSD
Van egy figyelmeztetés, amelyet gyakran hallanak a babakocsival, nehéz csomagokkal vagy kerekesszékkel utazók; "Kérjük, vegye figyelembe a vonat és a peron közötti rést." Ennek a távolságnak a korrigálására van az integrált helyzetérzékelő lengéscsillapító (PSD), amely támogatja a rendszervezérlést a jármű szintjének beállításakor. A másodlagos lengéscsillapítóra függőlegesen elhelyezett helyzetérzékelő, így egy védett ponton, pontos információt rögzít a kocsitest és a forgóváz közötti távolságról. Ezzel az egytized helyes információval a jármű magassága pontosan szabályozható a pneumatikus rugóval, hogy alkalmazkodjon a különböző peronmagasságokhoz, például a vasútállomásokon. Ez nemcsak az állomáson való be- és kiszállást teszi kényelmesebbé, hanem a két állomás közötti utazást is stabilabb és élvezetesebb élménnyé teszi.
Amikor egy vonat felgyorsul, a kocsi erős erők hatása alá kerül. Ezen a ponton a lengéscsillapítók lépnek működésbe, és garantálják a jármű stabil működését, különösen sík utakon. Szűk kanyarokban azonban éppen ezek a csillapító erők terhelik a forgóvázat és így a kerék-sín határfelületet. Ezt fedi le a Frequency Selective Damper (FSD), amelyet passzív rendszernek terveztek elektromos csatlakozás nélkül. A meghatározott frekvenciákon nyíló frekvenciaválasztó szeleppel a ZF termék megkönnyíti a felfüggesztést kanyarodás közben, vezetési stabilitást és ezáltal biztonságot nyújt.
Bus Connect és connect@rail
A biztonságos és megbízható személyszállításhoz sok tényező összehangolt működése szükséges. Ennek az interakciónak a legjobb megtervezéséhez a ZF két személyre szabott eszközt kínál: a felhő alapú állapotfigyelő rendszert, a connect@rail-t, és a digitális flottamenedzsmentet, a Bus Connectet.
A digitális know-how és az intelligens kapcsolódási megoldások intelligens kombinációja, a connect@rail segítségével, a ZF átfogó állapotfelügyeletet kínál a gördülőállomány és az infrastruktúrák számára. A rendszer támogatja a vasútüzemeltetőket a vonatok és vágányok korai karbantartási tervezésében és prediktív karbantartásában. Ily módon a connect@rail csökkenti a nem tervezett megszakításokat működés közben, támogatva a vasúti hálózat zavartalan működését.
A ZF Bus Connect-et városi buszokhoz fejlesztették ki. A felhasználók, akik a jármű minden aspektusát valós időben figyelhetik, beleértve a jármű helyeinek élő nézetét, nyomon követhetik a jármű alkatrészeinek pillanatnyi állapotát, például az aktuális energia- vagy üzemanyag-fogyasztást, az akkumulátor töltöttségi állapotát, a fékkopást és egyéb rendszerüzeneteket. Ezzel a termékkel a ZF lehetővé teszi az állami és magánbusz-üzemeltetők számára, hogy javítsák flottáik hatékonyságát és teljesítményét.
CeTrax
A számos gyártó által sikeresen kipróbált CeTrax egy teljesen elektromos központi hajtásegység, amely a legkülönfélébb alkalmazásokban használható, a buszoktól és teherautóktól a különféle speciális járművekig. A rendszer hagyományos hajtáslánc-elrendezéssel integrálható a meglévő járműkoncepciókba, lehetővé téve a gyártók számára, hogy modellsorozatukat helyi zéró emissziós meghajtású rendszerré alakítsák át anélkül, hogy teljesen új platformokat kellene kifejleszteniük.
Bármennyire is vasúti kiállításként pozicionálja magát az InnoTrans, 2016 óta folyamatos programnak tűnik a Bus Display. Immár harmadik alkalommal kerültek a vasúti járművek mellett autóbuszok is kiállításra. Az 500 méteres betoncsíkkal rendelkező zöldövezet kiváló helyszínt biztosított a Bus Display elnevezésű mellékprogramnak, melynek fő témája a környezetbarát meghajtások voltak.
Van Hool
A belga gyártót két busz is képviselte, bár ebből csak az újdonság volt kiállítva, a júniusban debütált A-széria szóló, akkumulátoros prototípusa. A kizárólag elektromos meghajtással működő típusra már a piacra lépés előtt adott le 162 rendelést 13 különböző üzemeltető.
Solaris
Európa első hidrogénhajtású csuklós modelljével érkezett a Solaris: az Urbino 18 IV facelift hydrogen, melyet egy héttel a kiállítás előtt virtuális bemutató keretében mutattak be a sajtónak. Az 51,2 kg gáz és a 60 kWh akkumulátor 350 km hatótávot biztosít, a feltöltéséhez pedig mindössze 20 perc szükséges.
Az Innotrans -on is látható volt, hogy az autóbuszok piacán egyelőre az akkumulátoros és a hidrogénes megoldások versenyeznek egymással, bár mindegyiknek megvan a maga célterülete.
A következő Innotrans kiállítás 2024. szeptemberében nyitja meg ismét kapuit, és várja a vasúti és közúti közlekedés iránt érdeklődő látogatókat.